Munca și viața personală în același spațiu
Despre un nou echilibru
Putem avea un echilibru, în această perioadă? Da, îl vom construi.
Vei găsi câteva sfaturi practice care te vor ajuta acum, când aproape totul se desfășoară altfel, pentru că diferitele sfere ale vieții tale se suprapun.
Ce este schimbat în această perioadă? Felul în care ne trăim viața. Rolurile noastre sociale se desfășoară online și libertatea de manifestare a identității noastre pare a fi îngrădită și chiar confuză. Mai este clară distincția între roluri? În cele opt ore de muncă ești, după caz: iubit, părinte, vecin, prieten, manager, coleg, trainer și lista poate continua. Nu mai există granițele acestor roluri ce erau date de cadrele specifice de activitate și locurile diverse pe care le frecventai. Echilibrul între viața personală și profesie va însemna pentru fiecare în parte, altceva. Angajamentele din viața personală sunt altele, de la persoană la persoană.
Ce înseamnă acest echilibru pe care ni-l dorim? Să fim prezenți în toate aspectele importante ale vieții. Ne ducem cu gândul la ideea unei împărțiri zilnice și mereu la fel, a numărului de ore, în două părți: profesional și personal. Apoi ne vom da seama că acest fapt este nerealist și că o astfel de așteptare ar crea o presiune în plus. Mai sănătos și simplu ar fi să ne gândim la un echilibru mai mult flexibil și nu rigid. Acest lucru înseamnă să intrăm în viața personală și să fim prezenți acolo, după ce încheiem activitățile profesionale. Să avem timp și energie pentru a ne putea bucura de cei dragi și de ceea ce considerăm viață personală pentru noi. Nu îți propune un program perfect ci unul realist, ținând cont de faptul că în unele zile poți fi mai focusat pe muncă, iar în altele simți să dedici mai mult timp familiei sau prietenilor.
Cum putem îndeplini toate rolurile noastre, în mare parte, în spațiul casei? Îți voi lăsa câteva sfaturi utile:
- Un spațiu de lucru dedicat. Amenajează un spațiu de lucru în care să îți desfășori activitatea. În fiecare zi dedici un număr considerabil de ore muncii tale. Este de preferat ca acel loc să fie luminos, aranjat după placul tău și să te inspire. Înainte să îți începi munca, îți recomand să faci trecerea către muncă, chiar dacă este o trecere mai mult mentală, prin semnificația dată de tine, locului amenajat. Acest lucru înlocuiește modul în care făceai trecerea, atunci când te deplasai spre lucru, în timpul petrecut în mașină dimineața sau în alt mod. Este important ca acest loc de muncă pe care îl vei amenaja să nu fie în camera de dormit, fiind de preferat ca dormitorul să își păstreze semnificația sa.
- Intrarea în rolul profesional. Fiecare este caracterizat prin mai multe roluri pe care le are în viața sa (profesional, părinte, copil, prieten și rolurile date de pasiunile). Este foarte bine așa. De aceea, și în pandemie este important să păstrăm cât mai clare aceste roluri. Îți propun ca dimineața, înainte de a începe lucrul, să găsești o metodă de a intra în rolul profesional. Cum poți face asta? Ideile se găsesc și sunt multe. Ai putea, ca în rutina ta de dimineața să te imbraci ca și cum ai pleca de acasă, să poți ceasul la mână. Ai putea să bei cafeaua chiar în cana de birou, așa cum o făceai și inainte. Poți să ai în jurul tău câteva lucruri care să te facă să te simți ca la birou.
- Ieșirea din rolul profesional. Nu uita ca este la fel de important să ieși din profesional la final de zi și să fii aproape de cei dragi, să te poți conecta cu viața personală întru totul, fără ca gândurile tale să rămână la diverse chestiuni ce țin de lucru. La finalul zilei, strânge laptopul de muncă și nu îl folosi în scopuri personale, schimbă ținuta pe care ai avut-o în orele de lucru. Schimbarea hainelor cu altele poate fi un ritual prin care te deconectezi de muncă și îți oferi o stare de confort familial. Nu începe să gătești imediat ce ai ieșit din ultima întâlnire de lucru online. Oferă-ți câteva momente să te deconectezi, găsește-ți propriile tale idei pentru a face asta.
- Fii întru totul acolo, orice ai face. Adevărul este că nu putem face mai multe lucruri deodată și bine. Dacă scrii un email, atunci scrie un email. Dacă conduci, atunci condu, fiind cu gândul acolo. Dacă îți petreci o oră cu copilul tău seara, fii acolo cu el în totalitate, intră în jocul lui copilăresc, citește-i, crează un spațiu doar pentru voi (un fotoliu, o pătură pusă pe podea). Este important să fii în totalitate prezent, adică să reușești să te conectezi cu ceilalți, chiar dacă timpul pe care poți să îl acorzi nu este foarte mare. Nici nu contează acest lucru dacă, reușești să te conectezi atunci când petreci timp cu cineva.
- Crează un program al casei. Este important să fim flexibili în sensul în care să putem accepta dimineața, că timp de o oră din programul de lucru trebuie sa pregătim micul dejun și să conectăm copilul la lecțiile online. Este important să ne dăm seama care ar fi în linii mari programul casei, bunul mers al lucrurilor și să discutăm acest lucru cu echipa și cu superiorul, pentru a obține înțelegerea. Sigur, astfel vom oferi înțelegerea noastră, celorlalți. Vom face lucrurile mai relaxat, fără stresul că nu suntem în anumite momente prezenți la muncă. Pentru a mai câștiga timp pentru copilul tău și educația sa, implică-l în treburile casei, lângă tine. Explică-i, învată-l cum se face, de ce este important, dă-i o sarcină de făcut și vezi cum se descurcă. Copilul se va simți important făcând cu tine aceste lucruri, va fi chiar încântat să colaboreze dacă ai abordarea si conectarea potrivită cu el.
- Respectarea spațiului celuilalt. Este important ca fiecare din noi să respecte spațiul celuilalt, când lucrează de lângă noi, de acasă. Putem face asta prin a nu-l întrerupe cu diverse motive, des, de câte ori simțim nevoia. Ne acordam nouă înșine un spațiu de lucru, oferindu-i și celuilalt același lucru. Întâlnirea ar putea fi după orele de program, ca înainte.
- Planifică o activitate relaxantă după lucru. Este simplu: mergi la plimbare, la cumpărături, esențial este să ieși din casă pentru ca tu să percepi altceva decât spațiul casei tale. În aceaste momente parcă apreciem mai mult simplele plăceri ale vieții.
Este important să privim în echilibru orice aspect, chiar și în această perioadă. Cu siguranță lucrul de acasă a adus și beneficii pe care le-am simțit și de care ne-am bucurat. Am intrat într-un alt ritm, în care a trebuit să ne regândim în toate rolurile noastre, acest lucru făcându-ne mai conștenți.
Roxana Calin
Roxana Calin este psiholog clinician și psihoterapeut integrativ în formare, făcând parte din Institutul Român de Psihoterapie Integrativă. Pe parcursul său profesional și-a dezvoltat experiența în lucrul cu înțelegerea și depășirea traumei, depresiei, anxietății, dar și în suportul psihologic pentru probleme de atașament și reglare emoțională. Este o persoană deschisă, cu putere de înțelegere în profunzime a trăirilor clientului. Îmbrățișează valori etice precum: crearea unui cadru terapeutic sigur, adaptabilitatea, oglindirea cât mai fidelă și respectul pentru fiecare persoană în unicitatea sa. Roxana este de părere că relația terapeutică potrivită și benefică poate fi o resursă importantă pentru clientul său în depășirea problemelor și chiar în devenirea sa.