Ce faci când un coleg își asumă creditele muncii tale? Ursul păcălit de vulpe se apără.

Știm cu toții că la locul de muncă pot apărea destule probleme. Lucrurile acestea se întâmplă demult, iar fenomenul a avut de-a lungul timpului mai multe denumiri.

În 1976, Brodsky a folosit termenul de hărțuire, în 1987 Thylefort pe cel de țap ispășitor, iar în 1990, Leymann i-a dat denumirea de mobbing, fiind primul cercetător care a punctat în literatura de specialitate faptul că persoanele agresate la locul de muncă au o poziție ce nu le permite să se apere. Un an mai târziu, Wilson vorbește despre trauma la locul de muncă și doi ani mai târziu, în 1993 Olweus folosește pentru prima oară termenul de bullying, care definește o serie de comportamente negative repetate ce cauzează disconfort unei persoane asupra căreia se răsfrâng comportamentele respective.

În România, studiile despre incidența bullying-ului de la locul de muncă sunt puține, însă majoritatea angajaților cunoaște fenomenul, ori pentru că a fost victima directă a bullying-ului ori pentru că au fost martorii acestui fenomen. Orice denumire i-am da, acesta se manifestă sub diverse forme și una dintre ele este asumarea meritelor tale de către un coleg.

Poate părea inofensivă, însă este o formă de agresiune și este firesc să nu fii de acord cu acest lucru. Dar ce faci atunci când ți se întâmplă ca un coleg să se laude cu ideea ta sau să își asume meritele pentru munca depusă de tine?

În primul rând vreau să știi că este foarte normal să te deranjeze și este natural să vrei să faci ceva în sensul acesta. Persoane pe care le-am întrebat ce ar face într-o situație de genul acesta mi-au dat următoarele răspunsuri:

  • „M-aș enerva și l-aș confrunta!”
  • „Chiar am pățit asta. M-am dus peste el în birou și ne-am certat, normal!”
  • „Nu am făcut nimic, l-am lăsat în pace, nu vreau să mă cert.”
  • „Nu vreau să fiu considerat pârâciosul biroului.”
  • „Ce-aș mai putea face, faptul a fost consumat. ”
  • „O să mă răzbun cu prima ocazie!”

În cazul în care te regăsești și tu într-una dintre situațiile de mai sus, aș vrea să îți dau câteva idei despre cum ai putea gestiona mai bine pentru tine o astfel de situație.

Fii sigur

Dacă un coleg și-a asumat creditele pentru munca prestată de tine, poți încerca să ai o discuție directă cu el, pentru a-i spune lucrul acesta și a-l ruga ca pe viitor să nu se mai repete. Însă, înainte de a face acuzații, asigură-te că lucrurile au stat chiar așa. Nu îți spun să te transformi în acest Sherlock Holmes al locului tău de muncă, însă e de preferat să fii sigur de desfășurarea acțiunii înainte să faci acuzații.

 Fii asertiv

Ca în orice situație ce poate deveni conflictuală, asertivitatea este cheia. Nu îți folosește nici să fii pasiv, lăsând lucrurile așa, dar nici agresiv, transformând situația într-o ceartă sau încercând să faci și tu rău la rândul tău.

Să fii asertiv însemnă să folosești un stil de comunicare prin care exprimi ceea ce simți și gândești într-o manieră deschisă, fără a-ți leza într-un fel sau altul interlocutorul. Discuți problema și îți susții punctul de vedere, pe un ton calm, dar hotărât.

Fii deschis

 Informează-ți superiorul sau managerul în legătură cu ideile pe care le ai și spune-i perspectiva ta asupra muncii pe care o desfășori. Totodată, dacă nu reușești să te înțelegi cu acel coleg care și-a asumat munca ta, spune-i managerului despre ce s-a întâmplat. Nu înseamnă că pârăști, ci mergi să te sfătuiești cu managerul tău despre cum ar fi mai bine să gestionezi situația, pentru că este și dreptul lui să știe ce se întâmplă în echipa pe care o conduce.

Fii prezent

 Cea mai sigură metodă prin care nu își poate asuma altcineva creditele muncii tale este să participi la ședințe și la activitățile de la muncă. Mai ales în cadrul ședințelor, ai ocazia perfectă să-ți faci cunoscute ideile și rezultatele, atât în fața managerului, dar și în fața colegilor tăi care îți vor fi martori.

Fii un exemplu

 Poate situația să stea exact invers și să fii tu cel apreciat pentru munca altui coleg. Aceasta este ocazia perfectă să dai un exemplu de comportament pozitiv și să fii sincer, spunând care este situația reală și felicitându-l pe colegul a cărui muncă era de apreciat.

Și încă ceva important, nu răspunde cu aceeași monedă! Nu-ți va folosi la nimic, te vei încărca de și mai multe emoții negative, iar problema nu se va fi rezolvat.

Fii realist

 Poate ai încercat toate metodele de a avea o colaborare bună atât cu șeful tău, cât și cu acel coleg care te tot sabotează, însă nu ai reușit să primești înțelegere și suport din nicio parte. Acesta poate este un moment bun să te gândești dacă nu cumva ideile tale ar fi mai apreciate în altă parte.

 

Surse:

Maidaniuc-Chirilă, T. (2020). A review of individual coping strategies in case of workplace bullying exposure. International Journal of Education and Psychology in the Community IJEPC 10 (1 & 2), 32-47

http://opus.uleth.ca/bitstream/handle/10133/5833/LAMICHHANE_ASHMITA_MSC_2021.pdf?sequence=3&isAllowed=y

ALINA NEDELOIU

Alina Nedeloiu este psiholog clinician și psihoterapeut în formare cognitiv-comportamentală. Este membru al Colegiului Psihologilor din România, fiind specializată pe evaluare clinică, tratarea depresiei, anxietății, atacurilor de panică, dar și în suportul psihologic pentru tratarea problemelor de atașament, reglare emoțională și cognitivă, traumă și deprinderea unui stil de viață sănătos, prin reglarea problemelor legate de alimentație și somn.
Are experiență în mediul organizațional, în recrutare, dar și în consilierea și terapia angajaților. Alina nu crede că oamenii ar trebui etichetați ca fiind normali sau nebuni, sănătoși sau bolnavi, ci că fiecare persoană în parte este unică și se poate confrunta la un moment dat cu diverse provocări sau situații, care pot fi depășite prin resursele proprii ale fiecăruia. Astfel, scopul ei este să ajute pe fiecare în parte să își descopere aceste resurse.